تالار گفتمان نبض فردا  

بازگشت   تالار گفتمان نبض فردا > فرهنگ، هنر و اندیشه > تالار عکس > آموزش

اطلاع رسانی

ارسال موضوع جدید  پاسخ
 
ابزارهای موضوع نحوه نمایش
قدیمی 04-28-2010   #1
Artemis
عضو عادی
 
Artemis آواتار ها
 

تاریخ عضویت: Apr 2010
محل سکونت: هرجاي ممكن!
نوشته ها: 241
تشکرهای ایشان: 24
209بار در65پست از ایشان تشكر شده است
پیش فرض آشنايي و آموزش فنون عكاسي

آشنايي با عکاسی سیاه و سفید

عکس سیاه و سفيد در ابتدای ظهور عکاسی، تنها انتخاب عکاسان بود.
بعدها حتی با تولید فیلمهای رنگی نیز عکاسان ترجیح میدادند با فیلمهای سیاه و سفید به کار خود ادامه دهند چرا که این فیلمها به نسبت ارزانتر و البته با کیفیتتر بودند.
با بالا رفتن کیفیت فیلمهای رنگی تولید فیلمهای سیاه و سفید با شکست رو به رو شد؛ اما امروزه عکسهای سیاه و سفید به حیاتی دوباره دست یافتهاند چرا که عکاسان به قدرت بیبدیل و نامنتهای عکسهای سیاه و سفید پی بردهاند.
شاید این سوال در ذهن ایجاد شود که با وجود طراوت رنگ در دوربینهای دیجیتال چرا همچنان عکاسی سیاه و سفید (Black and White Photography) طرفداران خود را دارد.

در واقع گاهی عکاس مایل است از سایه های قوی و طیفهای خشن یک سوژه را برجسته کند. در عین حال این عکاسی توانایی خاصی در ایجاد فضاهای رمانتیک و رمزآلودی را دارد که از عهده عکاسی رنگی خارج است.
سوژههای یکسان در دو عکاسی رنگی و سیاه و سفید به شکلهاي مختلفی بروز میکنند.
نور و سایه نقش کلیدی را در عکاسی سیاه و سفید بر عهده دارند و چنانچه عکاس نتواند نور مناسبی را در تصویر به ثبت برساند از ارزش کارش به شدت کاسته میشود.
دوران عکاسی سیاه و سفید با اختراع دوربینهای دیجیتال به نظر رو به اتمام میرسید اما امروزه اکثر این دوربینها گزینهای دارند که ثبت تصویرهای سیاه و سفید را برای ما امکانپذیر کرده است.
البته کیفیت تصویر سیاه و سفید با بالا رفتن کیفیت دوربین ارتقا پیدا میکند. نرم افزارهایی نیز هستند که به ما اجازه میدهند تا عکسهای رنگي خود را به سیاه و سفید تبدیل و چاپ کنیم.
به نظر میرسد عکاسی سیاه و سفید به علت انتقال یک حس نوستالوژیک همیشه مورد تحسین و علاقه مردم خواهد بود.
__________________
:RpS_cool:
Artemis آنلاین نیست.   پاسخ با نقل قول
یک کاربر از پست مفیدArtemisتشکر کرده است:
Sponsored Links
قدیمی 04-28-2010   #2
Artemis
عضو عادی
 
Artemis آواتار ها
 

تاریخ عضویت: Apr 2010
محل سکونت: هرجاي ممكن!
نوشته ها: 241
تشکرهای ایشان: 24
209بار در65پست از ایشان تشكر شده است
پیش فرض آشنايي با عکاسی زیر آب

عکاسی زیر آب در سالهای اخیر همراه با تجهیزاتش پیشرفت چشمگیری کرده است.
از جمله تجهزاتی که برای عکاسان حرفهای و آماتور فراهم شده است، استفاده از یک پوشش پلاستکی برای دوربین است. با وجود این محفظه، عکاسان امکان آن را پیدا کردند تا دوربینهای خود را زیر آب ببرند. البته تمام تجهیزات عکاسی زیر آب بسته به کیفیت با قیمتهای مختلف عرضه میشوند.
کنترل حرکت در عکاسی زیر آب بسیارمهم است. سوژهها ممکن است روی سطح زمین حرکت کنند اما در زیر آب همه چیز در حال جنبش است. سوژه، زمینه و حتی خود شما که با هر جریان آبی تغییر جا میدهید.

انعکاس نور عامل دیگری است که تاثیر زیادی بر عکاسی زیر آب میگذارد. هر چقدر عمیقتر در عمق آب فرو روید به نور کمتری دسترسی خواهید داشت و رنگ قرمز در عکسها برجستهتر میشود.
سوژهها در زیر آب بسیار کوچکتر از سطح زمین توسط دوربین ثبت میشوند. عکاسان آماتور همیشه از دیدن عکس ماهی بزرگی که در زیر آب تصویر برداری کردهاند متعجب میشوند.
به طور کلی عکاسی زیر آب به شدت به ابزار و تجهیزات وابسته است. به خاطر داشته باشید برای تهیه یک عکس خوب در زیر آب، دانستن فنون و تکنیک کافی نیست.
__________________
:RpS_cool:
Artemis آنلاین نیست.   پاسخ با نقل قول
قدیمی 04-29-2010   #3
Artemis
عضو عادی
 
Artemis آواتار ها
 

تاریخ عضویت: Apr 2010
محل سکونت: هرجاي ممكن!
نوشته ها: 241
تشکرهای ایشان: 24
209بار در65پست از ایشان تشكر شده است
پیش فرض

نكته مهمي كه در عكاسي از اتش بازي بايد در نظر گرفت فقط هماهنگي زمان نوردهي مناسب با درجه ديافراگم است
اين هم توضيحات كامل در همين چهر چوب:
احتمالا مواقعي پيش امده است كه بخواهيد از مراسم اتش بازي عكس بگيريد.خب با توجه به اينكه در آتش بازي هوا تاريك است حتما ممكن است سعي كرده باشيد كه با فلاش هاي بسيار قوي عكس بگيريد ولي بعد عكس خوبي از كار نيامده درسته نه؟
خب حالا چاره چيست؟
ببينيد روي اكثر دوربين هاي آماتور و به بالا امكاني وجود دارد به نام سرعت B اين سرعت به شما اين امكان را مي دهد كه تا زماني كه دست شما روي شاتر باشد عمل نور دهي انجام شود البته اگر دوربين بي نياز به باطري باشد.در دوربين هاي كاملا مكانيكي شما ميتوانيد تا بينهايت نور دهي كنيد.
اما در مورد آتش بازي
شما اول بايد دوربين را روي سه پايه نصب كنيد بعد دكلانشور را روي شاتر قرار دهيد سپس با انتخاب كادر مناسب كار را شروع كنيد.خب در اينجا بهتر است درجات بالاي ديافراگم استفاده كنيد به دو دليل:
1)براي افزاش عمق ميدان وضوح
2)با توجه با اينكه در آتش بازي تغييرات نور بسيار ناگهاني و شديد است بهتر است از درجات بالاي ديافراگ استفاده كرد تا اين تغيير ناگهاني روي يلم اثر منف نداشته باشد.

براي اينكه در اتش بازي نور محيط كمي پائين است بهتر است از فيلم هاي حساسيت بالا مثلا 400 استفاده شود اين امر موجب مي شود تا عكس شما هم از كنتراست خوبي برخودار باشد.
خب هنگامي كه همه اين كار ها انجام شد بايد اماده باشيد خب هنگامي كه فشفشه ها پرتاب شد شروع كنيد به نور دهي سعي كنيد نور دهي شما چيزي بين 5 تا 30 ثانيه باشد.البته اگر نور زمان نور دهي شما خيلي زياد است بهتر است در جه ديافراگم را تا آنجا كه كه جا دارد ببنديد.
البته در اينجا بايد كمي هوشياري به خرج دهيد تا بهترين زمان را براي نور دهي انتخاب كنيد و سعي كنيد زماني را براي نور دهي انتخاب كنيد تا بهترين تصوير را ثبت كنيد.
خب به ترتيت تعدادي از عكس هائي را كه خودم گرفتم را اينجا قرار ميدهم
منتظر نظرات دوستان عزيز هستم
در ضمن اينجانب اماده هر گونه همكاري در اين فورم ميباشم
اين عكس را با دوربين مكانيكي Braun SR 2000 گرفته شده.اين هم لينكش
[نمایش لینک، فقط برای اعضای سایت امکان پذیر است. ]
شناسنامه عكس:
فيلم:FujiFilm ASA 400
زمان نور دهي:حدود 18 ثانيه
ديافراگم:16

This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 679x1024.
__________________
:RpS_cool:

ویرایش توسط Artemis : 04-29-2010 در ساعت 23:06 دلیل: لينك
Artemis آنلاین نیست.   پاسخ با نقل قول
قدیمی 05-18-2010   #4
Nabze Farda
عضو فعال
 
Nabze Farda آواتار ها
 

تاریخ عضویت: May 2010
محل سکونت: Forum
نوشته ها: 534
تشکرهای ایشان: 59
281بار در177پست از ایشان تشكر شده است
پیش فرض سوژه یابی در عکاسی

هنگام تماشا و مطالعه کتاب و مجلات به عکس‌هایی برمی‌خوریم که فوراً این سؤال را پیش می‌کشیم که عکاس چگونه و کجا این موضوع را پیدا کرده؟! آیا فقط تصادف باید ما را در لحظه سرنوشت ساز کنار یک سوژه برساند یا اینکه راه‌ها و شانس‌هائی وجود دارد که بتوانیم صحنه‌های نادر و بسیار مهم تاریخی را شناسائی کنیم و با برنامه ریزی قبلی آماده عکاسی از یک چنین سوژه‌هائی باشیم.

یک عکاس حرفه‌ای باید در اطراف سوژه‌ی مورد نظر خود مطالعه و تحقیقات لازم را از قبل انجام داده باشد و کاملاً مطلع باشد که آن سوژه کجا و در چه زمان و مکانی قابل ثبت کردن توسط دوربین است.

فرق بین یک عکاس حرفه‌ای و آماتور در این است که یک عکاسی حرفه‌ای باید به ارزش مادی سوژه، شانس فروش یا چاپ، شانس بازار عکس فکر کند در ضمن نمی‌تواند برای هر عکس هفته‌ها معطل بماند بلکه به دلیل شغل و حرفه‌ی عکاسی ِ باصطلاح تجاری سریع‌تر از مطالعه تا اجراء، عمل کند. برعکس یک عکاس آماتور برای خلق یک عکس جذاب بدون سود و مخارج آن می‌تواند مدت‌ها وقت بگذارد بیشتر به این دلیل است که بعضی از عکس‌های آماتورها گویاتر از حرفه‌ای‌ها در می‌آید وقتی مسئله فروش یک عکس به میان می‌آید مگر چند بار می‌توان یک غروب خورشید یا ساحل زیبا و ابرهای سفید عکاسی کرد؟ یک عکاس حرفه‌ای باید سریعاً در فکر سوژه‌های جدید و خلاقیت تازه باشد و نمی‌تواند سال‌ها با چند عکس بازی بازی کند و وقت بگذارد.

آدرس جاهای زیبا و جذاب را از توریست‌ها بپرسید آن هم نه فقط آدرس بلکه اطلاعات دقیق درباره‌ی فضاهای قابل عکاسی و مهم فصل و زمان مناسب آن.

از کتاب‌ها مجلات بروشورها و آنچه که مربوط به نقاط جذاب می‌شود استفاده کنید.

راهنماهای محلی را که نقاط بخصوص و دور دست را می‌دانند شناسائی کنید و اگر پروژه ارزش مادی و یا هنری بالائی دارد آنها را اجیر کنید. بسیاری از عکس‌های نادر و به یاد ماندنی آفریقا، آمازون و هندوستان توسط همین راهنمایان شناسائی و به عکاسان حرفه‌ای نشان داده شده‌اند.

در مورد محل اقامت خود نیز در شهرهای قدیمی معروف رم، پاریس، مادرید، آتن، یزد و اصفهان مطالعه کنید بسیاری از عکس‌هائی که از فضای بام‌های شهرها به افق گرفته شده و زاویه و محل آن شما را شگفت زده کرده از ایوان یا بام محل اقامت عکاسان عکاسی شده است.

نقشه شهر نه فقط نقشه‌های استاندارد سازمان‌های توریستی بلکه علامت گذاری اضافه‌ی اماکنی که توریست‌ها نمی‌روند ولی شانس عکاسی را دارد را نیز روی نقشه‌ی خود علامت گذاری کنید.

مانند بسیاری از دیگر رشته‌های عکاسی از خلاقیت خود برای مونتاژ و استفاده از لوازم و وسائل ابزار آدم‌ها و چهره‌ها را که به رابطه و اصالت خلاقیت شما و سوژه شما کمک می‌کند بهره ببرید.

روی نقشه‌های خود حتماً زاویه مساحت تابش خورشید را یادداشت کنید که بیخودی وقت تلف نکنید و دست خالی بر نگردید.

درباره‌ی تاثیرات هوا در بسیاری از شهرهای توریستی که ثبات ندارد باید اطلاعات دقیق داشته باشید یک عکاس حرفه‌ای که حداکثر یک الی دو روز در یک دهکده یا شهر کوچک توقف می‌کند حتماً باید وضعیت نور و زاویه‌ی تابش خورشید را بر روی درب عظیم و بی‌همتای یک مسجد یا کلیسا که مثلاً در شرق یک خیابان شمال-‌ جنوبی قرار دارد دقیقاً بداند و اگر زمان و نور را از قبل معین نکرده باشد وقت برای عکاسی را از دست داده است. شاید در یک چنین وضعیتی بهترین شانس برای شما سواری کرایه دربست است که ارزش کار را دارد.

ممکن است بطور اتفاقی و شانسی یک عکاس آماتور در یک لحظه‌ی مناسب موفق به ثبت یک تصویر استثنائی شود ولی کار یک عکاس حرفه‌ای فرق می‌کند و باید دقیقاًٌ مطابق آنچه که توضیح دادیم عمل کند. عکس از اجزاء یک سوژه بزرگ فراموش نشود چندین زاویه‌ی بسته‌تر از سوژه‌های باز و وسیع انتخاب کنید و بیاندازید آمادگی تکنیکی (لنز، فیلم، سه‌پایه و فیلتر) داشته باشید چون ممکن است ناگهان با یک صحنه‌ی اجتماعی، پرتره‌ی محلی یا سوژه‌ی ژورنالیستی نیز برخورد کنید باید کاملاً آماده باشید که اینگونه عکس‌های منحصر بفرد را از دست ندهید اگر در مقابل سوژه‌ها و حوادث ناگهانی قرار بگیرید و وسیله‌ی لازم را نداشته باشید واقعاً پشیمان خواهید شد.

کاراکتر و ارزش بعضی از صحنه‌ها در آن است که متوجه شما نشوند فوراً یک در نیمه باز، دیوار، ماشین‌های کنار خیابان از پشت مردم سرکشیدن هر ابتکاری را که با مخفی کردن شما و سریعاً کار کردن شما را به هدف می‌رساند بکار ببندید سرعت عمل آنهم در نهایت خونسردی با هول و دست‌پاچه شدن و دقت نکردن و فراموش کردن تکنیک و وسیله‌ی ضروری فرق دارد. مانند هر عکاس خبری دیگر تمرین کنید هنر خونسرد و دقیق بودن را در لحظات بحرانی یاد بگیرید. در چنین لحظاتی در مصرف فیلم صرفه جوئی نکنید چندین فریم بیاندازید؛ و از همه مهم‌تر دوربین مانند چشم و گوش و دست شما باید عنصری از بدن شما بشود که از مغز شما فرمان می‌گیرد. باید به همان سرعت و دقت واکنش طبیعی بدن شما عمل کند.

می‌دانیم حمل بر پرروئی و توقع زیادی و بیجایی است که بگویم لطفاً مواظب پشت سوژه هم باشید!! با انتخاب زاویه‌ی مناسب و محل مناسب، دیافراگم مناسب، شانس اصلاح زمینه را نیز بدست می‌آورید، هر چه در یک فضای انتخاب شده و کشف یک سوژه زوایا و سوژه‌های جنبی و زیبای دیگری به تعداد عکس‌ها اضافه کنید نشان دهنده‌ی تمرکز فکری خونسردی و خلاقیت و شناخت اجتماعی بیشتر شما در کشف رابطه بین یک سوژه و اصل خلاقیت از قبل و گسترش آن خلاقیت در جهت درست در محل است.
__________________
Just For Forum
Nabze Farda آنلاین نیست.   پاسخ با نقل قول
قدیمی 05-18-2010   #5
Nabze Farda
عضو فعال
 
Nabze Farda آواتار ها
 

تاریخ عضویت: May 2010
محل سکونت: Forum
نوشته ها: 534
تشکرهای ایشان: 59
281بار در177پست از ایشان تشكر شده است
پیش فرض 15نکته مهم و اساسی برای گرفتن يک عکس خوب با موبایل!!

این روزها هر جا که می‌روی، چند نفری را می‌بینی که با تلفن همراه خود مشغول عکاسی هستند. اگر به اماکن باستانی و دیدنی بروید که قضیه پررنگ تر هم می‌شود. تقریبا بیشتر کسانی که می‌خواهند تازه گوشی موبایل بخرند، داشتن دوربین برایشان موضوع مهمی است و البته اگر این وسیله را قبلا داشته باشند، این دفعه به کیفیت دوربین هم فکر می کنند. با این همه یک نکته همواره مغفول می‌ماند، چطور باید با دوربین تلفن همراه عکسی با کیفیت بگیریم؟ اشتباه نکنید، منظور روش کار با گوشی نیست; بلکه چگونگی گرفتن یک عکس خوب، مدنظر است. اگر تلفن همراه شما دوربین عکاسی دارد و یا قصد خرید گوشی با این امکان را دارید، حتما به نکات زیر برای عکاسی بهتر، توجه کنید:

1) گوشی هایی که دوربین عکاسی دارند، معمولا گران تر از انواع دیگر هستند، البته این درجه گرانی، با توجه به قدرت دوربین تغییر می کند ولی در هر صورت شما پول دوربین گوشی را پرداخت کرده اید، پس حتما از آن استفاده کنید! تعجب نکنید، هستند کسانی که گوشی دوربین دار دارند ولی از آن استفاده نمی‌کنند.

2) حالا که قرار است از دوربین گوشی تان استفاده کنید، پس بعنوان اولین کار، لنز دوربین را تمیز کنید. دوربین های عکاسی معمولا درپوش مخصوص لنز دارند، اما دوربین های روی گوشی معمولا چنین نیستند و اثر انگشت یا خاک بسیار روی آنها دیده می‌شود. لنز دوربین را با یک دستمال نخی یا دستمال عینک تمیز کنید.

3) به فاصله خود و سوژه عکاسی توجه کنید. یکی از مشکلات اساسی در عکس هایی که توسط دوربین های موبایل گرفته می شوند، فاصله زیاد با سوژه است.
4) درست است که باید به سوژه نزدیک باشید، اما نه آنقدر که همه چیز از حالت طبیعی خارج شود. مخصوصا اگر از صورت یک نفر می خواهید عکس بگیرید، تنظیم فاصله بسیار مهم است.

5) بصورت فیزیکی به سوژه نزدیک شوید، نه با زوم دستگاه. زوم دیجیتال، عکس بهتری به شما نمی‌دهد. بهتر است عکس خود را بگیرید و بعد با استفاده از نرم افزارهایی مانند فتوشاپ، هر قسمت را که تمایل داشتید جدا کنید.

6) پس از تنظیم فاصله نوبت تنظیم نور است، حتما می‌دانید که هرچه نور تابیده شده به سوژه بیشتر باشد، عکس واضح تری خواهید داشت. این موضوع در همه دوربین ها یکسان بوده و برای همین است که عکاسان از فلش استفاده می کنند. این روزها موبایل هایی به بازار آمده که یا فلش دارند و یا امکان نصب این وسیله روی آنها طراحی شده است; اما اگر گوشی شما این امکان را ندارد، حتما نور محیط را زیاد کنید. مثلا در روز به فضای باز بروید و یا در شب همه چراغ ها را روشن کنید. البته توجه داشته باشید که افراط در هیچ کاری خوب نیست; ا زجمله نورپردازی.

7) می‌دانید که نور سفید، مخلوط چند رنگ است. گاهی اوقات این نور در برخورد با عدسی دوربین تجزیه شده و عکس شما را بدرنگ می کند. برای رهایی از این مشکل، از امکانی به نام Balance White استفاده کنید. معادل فارسی این اصطلاح، «تراز سفیدی» است. این قابلیت به شما اجازه می دهد تن مایه های رنگی اضافی را از نور محیط گرفته و عکس هایی با رنگ طبیعی بگیرید.

8) ثابت بودن دوربین مسئله بسیار مهمی است. بسیاری از عکاسان، پایه های با قابلیت حمل آسان دارند که در هر نقطه ای آن را بر زمین می گذارند. عکاسی با دوربین تلفن همراه این امکان را از شما می گیرد پس بهتر است با روش های دیگری، این ثبات را به دست آورید، مثلا می توانید دستی که دوربین در آن است را با دست دیگر نگه دارید یا به جایی تکیه دهید.

9) تا زمانی که عکس ثبت نشده، تکان نخورید. برخی از دوربین ها وقفه شاتر طولانی دارند. پس هنگامی که دکمه را فشار دادید، ثابت بمانید تا عکس گرفته شده را روی صفحه ببینید.

10) خاصیت دوربین دیجیتالی اینست که می توان به هر تعداد عکس انداخت یا چون فیلم وجود ندارد و شما هزینه ای نمی‌دهید. از سوی دیگر عکاسی یک هنر بسیار تجربی است و دیگر اینکه عکاسی با هر دوربین، لم خاص خود را دارد. پس آنقدر عکس بگیرید تا با دوربین موبایل تان آشنا شوید.

11) برخی دوربین های موبایل به شما این امکان را می دهند که وضوح عکس تان را انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که همیشه وضوح بالا بهتر است.
12) در هر حال اگر از عکس خود راضی نیستید، در دور انداختن آن لحظه ای درنگ کنید. افزایش کیفیت یک عکس با استفاده از نرم افزارهای موجود در گوشی و یا نرم افزارهای کامپیوتری کار چندان ساده ای نیست. در صورتی که به سادگی می توان یک عکس جدید بگیرید.

13) هر روز بر میزان حافظه گوشی تلفن همراه افزوده می‌شود. به اضافه اینکه شما می توانید از حافظه های جانبی هم استفاده کنید. با این همه بهتر است که عکس های خود را در اولین فرصت به کامپیوتر منتقل کنید. این کار، خطر از بین رفتن عکس ها را کاهش می دهد به اضافه اینکه افراد ناباب را هم در دزدیدن عکس های شما ناکام می‌گذارد.

14) اگر کیفیت تصویر دوربین شما بالا است می توانید عکس هایتان را چاپ کنید. برای این کار استفاده از فوتو پرینتر، بهترین روش است.

15) خلاصه اینکه در صورتیکه کیفیت تصویر دوربین شما بالا نیست، از خیر چاپ عکس بگذرید که دور ریختن پول است.
__________________
Just For Forum
Nabze Farda آنلاین نیست.   پاسخ با نقل قول
قدیمی 05-18-2010   #6
Nabze Farda
عضو فعال
 
Nabze Farda آواتار ها
 

تاریخ عضویت: May 2010
محل سکونت: Forum
نوشته ها: 534
تشکرهای ایشان: 59
281بار در177پست از ایشان تشكر شده است
پیش فرض عکاسی خبری چیست؟؟

عینی گرایی: خصوصیت دیگر عکس‌های خبری عینی‌گرایی یا بی‌طرفی آنها است. در واقع عکس خبری تا حد امکان باید واقع‌گرایانه باشد (انتزاعی یا ذهنی نباشد) و سعی در «نمایش واقعیت به صورتی که اتفاق افتاده است» داشته باشد. عکس خبری به نوعی سند شبیه است که می خواهد ثابت کند «این اتفاق افتاده است» یا «این نما این‌گونه بوده است».

3. روایت‌گونه یا داستان گو: خصوصیت دیگر عکس‌های خبری روایی بودن آن‌هاست. عکس‌های خبری معمولا همراه با خود داستان یا روایتی دارند که می‌تواند موضوع خبر یا گزارش باشد. عکس خبری، راوی سیر وقایعی است که از لحاظ زمانی و مکانی عکس را احاطه کرده‌اند. عکس خبری یک «فریم» و یک «برش» از واقعیتی است که در جریان بوده است و عکاس آن را به عنوان نماینده کل داستان (واقعیت جاری) انتخاب کرده است.


4. لحظه‌ای بودن: شاید مهمترین خصوصیت عکاسی خبری خصوصیت لحظه‌ای بودن آن است. عکاس خبری معمولا عکس‌هایش را از قبل پیش‌بینی نمی‌کند (نمی‌تواند پیش‌بینی کند). همچنین او امکان تنظیم صحنه یا نور را زوایه دید را ندارد. او مجبور است خود را در زمان و محلی که کانون اخبار هست (یا ممکن است بعدها بشود) قرار دهد و مترصد شکار لحظه‌های جالب بماند. دیگر اینکه در بسیاری از موارد عکاس خبری فرصت تکرار عکس را ندارد چون سوژه معمولا یا در حال حرکت است یا از نظر زمانی فقط برای مدت کوتاهی در دسترس. به این ترتیب عکاس خبری مجبور است از توانایی و مهارت تشخیص و پیش‌بینی موقعیت و به‌ویژه تحرک و چابکی بالایی برخوردار باشد.

توجه داشته باشید که عکاسی خبری با عکاسی مستند فرق می کند، اگر چه اصولا مرز دقیقی نمی توان میان این دو کشید و این دوگونه عکاسی ممکن است در برخی زمینه های مشترک باشند. عکاسی مستند حوزه وسیع تری را در بر می گیرد و می تواند محدود به بازه زمانی یا تاریخی مشخصی نباشد. عکاسی مستند محدود به حوزه خبر نیز نیست و می تواند موضوعات مختلفی مانند تحقیقات علمی در حوزه های طبیعی یا اجتماعی را نیز شامل شود.

5. همبستگی حسی عکاس با موضوع: عکاس خبری معمولا در معرض همان خطراتی است که در محیط خبری به صورت واقعی وجود دارد. خطراتی مانند جنگ، شورش، تروریسم، بلایای طبیعی، بیماری، گروگان‌گیری و موارد دیگر این نوع از عکاسان را تهدید می‌کند. عکاس‌های خبری نمی‌توانند دور از مهلکه بمانند و تا آرام شدن اوضاع صبر کنند، چرا که ثبت لحظه به لحظه و عینی وقایعی که در جریان هستند، جذابیت و ارزش ویژه خبری دارد و به اصطلاح عکس هر چه زنده‌تر باشد از لحاظ خبری جذاب تر می شود. به این ترتیب عکاس خبری ناچار است «خود را با موضوع عکاسی درگیر کند» و با توجه به انواع مخاطراتی که در پیش دارد، به ناچار از لحاظ عاطفی درگیر می‌شود. عکاس خبری ضمن رعایت بی‌طرفی و اصل عینی‌گرایی اصولا نمی‌تواند از لحاظ حسی و ذهنی با موضوع درگیر نشود. این تناقض عجیب و شگفت‌انگیز است که عکس‌های خبری در محیط‌هایی مانند «جنگ» یا «انقلاب» را جذاب و متمایز می‌کند.

خصوصیت‌های «عکاسی خبری» به قدری در فرهنگ عکاسی تثبیت شده است که گاهی شاهد عکاسی در حوزه‌های مختلف به «سبک خبری» هستیم. مثلا ممکن است با استفاده از تکنیک‌ها و ویژگی‌های عکاسی خبری از یک منظره یا یک رویداد خانواده‌گی عکس‌برداری کرد و حال و هوای خبری (واقع‌گرایانه) به آن داد. از تکنیک ها و سبک و سیاق عکاسی خبری در تهیه و تنظیم تبلیغات موثر تجاری یا سیاسی به صورت گسترده‌ای استفاده می شود، چون ماهیت واقع‌گرایانه سبک عکاسی خبری، تبلیغات را باورپذیرتر می‌سازد
__________________
Just For Forum
Nabze Farda آنلاین نیست.   پاسخ با نقل قول
قدیمی 05-18-2010   #7
Nabze Farda
عضو فعال
 
Nabze Farda آواتار ها
 

تاریخ عضویت: May 2010
محل سکونت: Forum
نوشته ها: 534
تشکرهای ایشان: 59
281بار در177پست از ایشان تشكر شده است
پیش فرض

عكاسي با دوربين ديجيتال (قسمت اول)

احتمالاً در مورد دوربين هاي ديجيتالي كه همه كار مي كنند، بسيار شنيده ايد. فقط كافيست دكمه اي را فشار دهيد و به طور اعجاب آوري عكس هاي زيبايي خلق كنيد. آياهر چه دوربين بهتري داشته باشيد عكسهاي بهتري نيز خواهيد داشت.؟ شايد اين گونه نباشد!

حقيقت اين است كه شما مي توانيد با يك دوربين ساده و ارزان قيمت، عكسهاي زيبايي بگيريد و يا با يك دوربين گران قيمت، عكسهاي ضعيفي بگيريد. اين دوربين نيست كه عكسهاي زيبايي مي گيرد بلكه عكاس است. با كمي آگاهي و تمايل به انجام تنظيم هاي لازم در موقعيتهاي مختلف مي توانيد از ساده ترين دوربين ها عكسهاي با ارزشي بيرون بكشيد.

اين مقاله به شما كمك خواهد تا عكسهاي زيبايي بگيريد و در عكاسي ديجيتال مانند يك فرد حرفه اي عمل كنيد.

1ــ رنگ ها را گرمتر كنيد

آيا تا بحال توجه كرده ايد كه رنگ عكس هايتان سرد و بي روح است؟ مشكل اينجاست كه در قسمت تنظيمات دوربين گزينه (default) براي White Balance يا ( W B ) در حالت Auto مي باشد كه براي اكثر تصويرها مناسب است اما در حالت Auto تصاوير تمايل به رنگ هاي سرد دارند.

زماني كه از يك منظر در هواي آفتابي عكس مي گيريد White Balance را از Auto به Cloudy تغيير دهيد. بله در هواي آفتابي دوربين را روي هواي ابري تنظيم كنيد. اين تنظيم مانند اين است كه يك فيلتر گرم مناسب استفاده كنيد. اين عمل باعث مي شود كه رنگ هاي زرد و قرمز غليظتر به نظر برسند و به اصطلاح عكس شما گرمتر شود. در زير دو عكس را ملاحظه مي كنيد شكل 1a در حالت auto و شكل 1b در حالت Cloudy گرفته شده است. دو تصوير را مقايسه كنيد انتخاب با شماست.


حتماً اين عمل را امتحان كنيد و چند عكس در فضاي آزاد بگيريد ابتدا در حالت Auto سپس Cloudy و عكسها را در كامپيوتر مقايسه كنيد. من حدس مي زنم عكسهاي گرمتر را ترجيح خواهيد داد.

2ــ فيلتر پلارايزر (Polarizer)


اگر مي خواهيد عكس هايتان واقعاً قوي باشند،از يك فيلتر پلارايزر استفاده كنيد. يك پلارايزر فيلتري است كه هر عكاسي براي عكاسي در فضاي آزاد بايد در اختيار داشته باشد. با كاهش تشعشع ها و انعكاسهاي ناخواسته، عكسهايي كه از فيلتر پلارايزر استفاده مي كنند باارزش و داراي رنگهاي سيرتري هستند به خصوص تصاوير آسمان.

اگر دوربين شما قابليت نصب فيلتر را ندارد نااميد نشويد چون حقه اي هست كه بنده سالهاست از آن با دوربين معمولي خودم استفاده مي كنم، اگر يك عينك دودي با كيفيت خوب داريد شيشه هاي آنها را بيرون بياوريد و آنها را تا حد امكان نزديك لنز دوربين قرار دهيد سپس در LCD دوربين خود دقت كنيد كه لبه هاي شيشه اي عينك در عكس نيفتد. عكس 2a بدون فيلتر گرفته شده است و عكس 2b با فيلتر پلارايزر خود مقايسه كنيد و قضاوت كنيد.


راي اينكه بهترين نتيجه را بگيريد طوري پشت دوربين قرار بگيريد كه آفتاب از شانه سمت راست يا چپ شما بتابد. فيلتر پلارايزر زماني بهترين نتيجه را خواهد داشت كه منبع نور با زاويه 90 درجه بتابد .
__________________
Just For Forum
Nabze Farda آنلاین نیست.   پاسخ با نقل قول
قدیمی 05-18-2010   #8
Nabze Farda
عضو فعال
 
Nabze Farda آواتار ها
 

تاریخ عضویت: May 2010
محل سکونت: Forum
نوشته ها: 534
تشکرهای ایشان: 59
281بار در177پست از ایشان تشكر شده است
پیش فرض

عكاسي با دوربين ديجيتال (قسمت دوم)



3ــ درخشش در تصاوير گرفته شده در فضاي آزاد

يكي ديگر از قابليتهاي باارزش دوربين ديجيتال كه مورد توجه قرار نگرفته است، قابليت انتخاب فلاش دوربين است. يعني شما به عنوان عكاس حتي در هواي آفتابي و در نور زياد مي توانيد با فلاش عكس بگيريد. اين ويژگي در دوربين هاي ديجيتال معمولاً با flash on يا fill flash فعال مي شود. و شما اين قدرت را خواهيد داشت كه عكسهاي زيبايي در فضاي آزاد بگيريد.

در مورد flash on دوربين ابتدا از پشت زمينه تصويري تهيه مي كند و فلاش دوم نور كافي براي موضوع عكاسي شما فراهم مي كند. و نتيجه يك عكس حرفه اي است كه در ساختار عكس شما هر چيزي به اندازه كافي خوب به نظر مي رسد.

ا قرار دادن موضوع در سايه يك درخت و قرار دادن دوربين در وضعيت fill flash پسر ها و پشت زمينه جلوه لازم را دارند.

حال سعي كنيد در فضاي آزاد با و بدون فلاش عكس بگيريد بخصوص زمانيكه آفتاب از پشت يا از بغل به موهاي مشخصي كه عكس مي گيريد بتابد حال به درخشش لبه ها توجه كنيد.

يك تكنيك جالب ديگر اين است كه شخصي را كه از او عكس مي گيريد در زير سايه مثلاً يك درخت قرار دهيد و با فلاش عكس بگيريد تا مدل شما مجبور به اخم كردن و جمع كردن چشمها در برابر نور آفتاب نباشد.

اين را بخاطر داشته باشيد كه اكثر دوربين هايي كه فلاش از ابتدا در آنها تعبيه شده است داراي دامنه 3 متري (يا حتي كمتر) هستند. بنابراين مطمئن شويد كه زمانيكه از فلاش استفاده مي كنيد خيلي دور نمي ايستيد.

4ــ macro mode يا close up

زماني را به خاطر آوريد كه كودكي كوچك بوديد و بر روي چمنها بازي مي كرديد؟! وقتي كه بقدر كافي به زمين نزديك شويد تعداد زيادي از مخلوقات را مي بينيد كه قبل از آن حتي فكر نمي كرديد آنها وجود خارجي داشته اند. امروز شايد نخواهيد در حياط منزلتان بروي شكم دراز بكشيد و لباسهايتان را كثيف كنيد. اما اگر close up دوربين خود را فعال كنيد و سعي در كشف دنياي خود با جزئيات بيشتر (ابعاد كوچكتر) داشته باشيد، عكسهاي تر و تازه اي جايزه شما خواهد شد كه قبلاً هيچگاه آنها را تجربه نكرده بوديد.

فقط در دوربين خود به دنبال آيكون close up يا macro mode بگرديد كه معمولاً اين آيكون با سمبل يك گل نشان داده مي شود، آن را فعال كنيد و به اندازه اي كه دوربين شما اجازه مي دهد به سوژه خود نزديك شويد. بعد از اينكه سوژه را پيدا كرديد، دكمه شاتر را تا نصفه پايين نگه داريد تا اين فرصت را به دوربين بدهيد كه روي تصوير زوم كند سپس دكمه را تا انتها فشار دهيد تا عكس گرفته شود.

زمانيكه از مود close up استفاده مي كنيد دامنه تصوير شما بسيار كم عمق خواهد بود، بنابراين روي قسمتي از تصوير زوم كنيد كه براي شما مهمتر است و اجازه دهيد بقيه قسمتهاي تصوير تار بيفتد.

5ــ‌ كارت حافظه حجيم

زمانيكه در حال جمع آوري پول براي خريد يك دوربين ديجيتال هستيد حتماً براي كارت حافظه اضافي پول كنار بگذاريد چرا؟! چون حافظه اي كه دوربين هاي ديجيتال دارند معمولاً خيلي پايين است و مانند اين است كه شما براي يك مسافرت طولاني به جاي غذا كمي تنقلات به عنوان آذوقه برداريد.

اگر يك دوربين 3 مگا پيكسلي داريد حداقل 256 مگا بايت حافظه نياز داريد، 512 مگا بايت براي 4 مگا پيكسل و 1 گيگا بايت براي دوربين هاي با روزلوشن 6 مگا پيكسل و بالاتر مناسب است.

6_ رزولوشن بالا

يكي از دلايل مهمي كه بايد يك كارت حافظه با ظرفيت بالا بخريد اين است كه بتوانيد از حداكثر رزولوشن دوربين خود استفاده كنيد. در غير اينصورت پول خود را هدر داده ايد. چون دوربيني خريده ايد كه از قابليتهاي آن استفاده نكرده ايد.

چرا نبايد عكسهاي با كيفيت پايين بگيريد؟ چون نمي دانيد كه عكس بعدي كه مي گيريد ممكن است بهترين عكس قرن 21 باشد. و اگر يك عكس زيبا با كيفيت 640x480 بگيريد به اين معناست كه از اين عكس مي توانيد يك پرينت با اندازه يك كارت اعتباري بگيريد.

به عبارت ديگر اگر عكس به رزولوشن 4 مگاپيكسل يا 2272x1704 يا بزرگتر بگيريد مي توانيد آن را با ابعاد 20x25 سانتي متر چاپ كنيد و با اين كيفيت عكس شما حتي براي چاپ در يك مجله كافي است. در ضمن سعي كنيد تا جاييكه امكان دارد به سوژه نزديك شويد. اين كار به شما اين آزادي را مي دهد تا در صورت نياز قسمتي از عكس را با استفاده از نرم افزار هاي گرافيكي جدا كنيد. و هنوز عكس شما كيفيت قابل توجهي داشته باشد، تا بتوانيد از آن يك پريتت خوب بگيريد.

نكته اينجاست كه شما بايد مقدار كافي حافظه در اختيار داشته باشيد.
__________________
Just For Forum
Nabze Farda آنلاین نیست.   پاسخ با نقل قول
قدیمی 05-18-2010   #9
Nabze Farda
عضو فعال
 
Nabze Farda آواتار ها
 

تاریخ عضویت: May 2010
محل سکونت: Forum
نوشته ها: 534
تشکرهای ایشان: 59
281بار در177پست از ایشان تشكر شده است
پیش فرض


عكاسي با دوربين ديجيتال (قسمت سوم)


سه پايه مناسب

اگر فردي كه براي عكاسي از سه پايه استفاده مي كند، در حاليكه مي تواند اين عكس را بدون سه پايه بگيرد، بدانيد كه او يك عكاس حرفه اي است. براي موضوع هاي عكاسي ثابت و مشخص سه پايه بسيار مفيد است.

مشكلي كه در استفاده از سه پايه وجود دارد، بزرگ و حجيم بودن آن است و حمل آن باعث دردسر مي شود.

براي عكاسان ديجيتال يك خبر خوب وجود دارد و آن اينست كه سه پايه هاي جديدي كه به بازار آمده است، كوچك و كم حجم و سبك است و مي توانيد آن را در جيب خود بگذاريد.

سرگرمي با عكسهاي تأخيري

با داشتن سه پايه مي توانيد از يك خاصيت ديگر دوربين خود استفاده كنيد و آن گرفتن عكس بعد يك تأخير زماني است كه آنرا در دوربين هاي ديجيتال با «Self timer» نشان مي دهند. اين تأخير زماني 10 ثانيه فرصت مي دهد تا يك مشكل قديمي حل شود و آن حضور عكاس در كادر است.

يك خاصيت ديگر اين روش عدم لرزش دوربين در زمان عكس گرفتن است، چون زمانيكه شما دكمه دوربين را فشار مي هيد دوربين تكان مي خورد.

عكاسي از حركت آب

اين عكسها با يك تركيب مناسب از حركت آب و تنظيم دوربين به طوريكه شاتر آن براي يك يا دو ثانيه باز بماند، خلق مي شود و يك جريان نرم از حركت آب بوجود مي آيد كه همانند يك تابلوي نقاشي به نظر مي رسد. در حاليكه ساير اجزاي موجود در عكس عادي و با جزئيات كامل ديده مي شوند.


شما به يك سه پايه احتياج خواهيد داشت تا دوربين را در طول مدتي كه شاتر باز مي ماند ثابت نگه داشته و عكس مات نشود و به همين دليل بهتر است از خاصيت Self timer استفاده كنيد.

راه ديگر، استفاده از يك عينك آفتابي در برابر لنز دوربين است كه به دوربين اين فرصت را مي دهد تا شاتر، مدت بيشتري باز بماند.

نتيجه نهايي

بيشتر دوربين هاي ديجيتال حتي دوربين هايي كه براي استفاده افراد مبتدي و به قيمت ارزان در بازار يافت مي شوند تعداد زيادي توابع قابل استفاده دارند. با خرج كمي ابتكار مي توانيد عكسهايي بگيريد كه براي بيننده ها اين سؤال را مطرح مي كند كه:« اين عكس با چه دوربيني گرفته شده است؟ »

مي توان هر پاسخي به اين سؤال داد ولي اكنون شما مي دانيد كه دوربين مسئول عكسهايي كه گرفته شده، نيست.
__________________
Just For Forum
Nabze Farda آنلاین نیست.   پاسخ با نقل قول
قدیمی 05-18-2010   #10
Nabze Farda
عضو فعال
 
Nabze Farda آواتار ها
 

تاریخ عضویت: May 2010
محل سکونت: Forum
نوشته ها: 534
تشکرهای ایشان: 59
281بار در177پست از ایشان تشكر شده است
پیش فرض

همانطور که میبینید Backgraund و Forground این عکس به صورتی شبه مانند - کش آمده است. به این نوع از تکنیک عکاسی Pan گفته می شود.


فاصله کانونی : 175 میلیمتر
دیافراگم : 36
سرعت شاتر : 80/1 ثانیه
ISO : 100
-
نکته: در عکاسی از برف چون نورسنج دوربین سفیدی برف را به شکل خاکستری شماره 5 میشناسد؛ در عکس، سفیدی برف به رنگ خاکستری شماره 5 تبدیل می شود. برای حل این مشکل باید عدد دیافراگمی را که نورسنج دوربین به ما معرفی می کند یک استاپ دیافراگم را باز کنید تا سفیدی برف به شکل خاکستری بازسازی نشود.
__________________
Just For Forum
Nabze Farda آنلاین نیست.   پاسخ با نقل قول
پاسخ

برچسب ها
000, 18, 20, 200, 2000, 24, 3, 30, 4, 40, 400, 5, 6, 7, 8, 9, 90, b, black, ce, com, d, de, e, full, gif, h, persia, فقط, فنون, فيلم, فیلمهای, فیلتر, فکر, فرمان, فرو, فروش, فراموش, فراهم, فضاهای, قوی, قابل, قبلی, قدیمی, قدرت, قرمز, قرار, كنيد, كه, كامل, كاملا, كار, كرده, لوازم, لازم, لحظه, مقابل, ممكن, ممکن, مناسب, منحصر, مهم, مواظب, موجب, مورد, موضوع, ميدان, می‌کند, می‌آید, می‌شود, میکنند, میکند, میان, میشود, ماهی, محلی, محيط, مخفی, مختلف, مختلفی, مراسم, مربوط, مردم, مصرف, مطالعه, معروف, مغز, نقاط, چقدر, نقش, نكته, چند, چندین, چه, نهایت, چوب, نور, نياز, چيزي, چیز, نکنید, چگونه, نام, چاپ, چاره, نداشته, نرم, چرا, نسبت, چشم, نصب, نظر, نظرات, همكاري, همچنان, همه, همین, همیشه, همان, همراه, هنگام, هوا, هاي, هر, هستند, و, وقت, وقتی, ولي, وابسته, وجود, وسائل, یک, یکسان, یاد, یادداشت, یزد, کلی, کلیدی, کمک, کنند, کنیم, کنید, کنار, کند, که, کوچک, کیفیت, کافی, کار, کتاب, کجا, کردن, کردند, کرده, کشف, گونه, گوش, گذاری, گرفت, گرفتم, گرفته, پوشش, پيش, پی, پیدا, پیش, پیشرفت, پروژه, پرتاب, پشت, view, x10, آموزش, آماده, آن, آنها, آنجا, آیا, آب, آبی, آتش, آشنايي, البته, امکان, امکانپذیر, اما, امر, انتقال, انتخاب, انجام, اول, اينكه, اينجا, این, اینکه, ایجاد, اگر, ابتکاری, ابزار, اتمام, اتش, اثر, اجازه, اخیر, اختراع, ادامه, ارتقا, ارزانتر, ارزش, از, است, استفاده, است،, اصفهان, اصلاح, اطلاعات, بماند, به, بهتر, بهترين, بهترین, بود, بودن, بودند, بیشتر, بکار, بگيريد, بگیرید, با, بالا, بالاي, بايد, باید, بار, بازي, بازی, بازار, باشيد, باشید, باشد, باطري, ببرند, بدن, بدون, برنامه, بروز, براي, برای, برجسته, برخورد, برداری, بزرگ, بسيار, بسیار, بسیاری, بسته, بعد, بعضی, تمام, تمرین, تنها, تهیه, توقف, تولید, توانایی, توجه, توسط, توضیح, تکنیک, تا, تاثیر, تاريك, تاریخی, تازه, تبدیل, تجاری, ترجیح, تصوير, تصویر, تصادف, تعدادي, تغييرات, تغییر, ثانيه, ثبات, ثبت, جمله, جنبش, جهت, جا, جدید, جذاب, حوادث, حیاتی, حال, حالا, حتی, حدود, حداکثر, حرفهای, حرکت, حس, حساسيت, خلق, خواهید, خواهد, خوب, خوبي, خود, خودم, خيلي, خیابان, خالی, خارج, خاصی, خاطر, خبری, دقت, دليل, دلیل, دهند, دهد, دوباره, دوربين, دوربین, دوربینهای, دوستان, دیگر, دیگری, دیجیتال, دیدن, دانستن, داده, دارند, دارد, داشت, داشته, در, درجه, درسته, دست, دسترسی, ذهن, رفتن, رمانتیک, رنگ, رنگی, رو, روي, روی, روز, رابطه, زمین, زمینه, زمان, زياد, زیادی, زیبا, زیبای, زیر, زده, سفيد, سه, سوژه, سوال, سیاه, سایه, ساز, سرعت, سطح, شما, شمال, شناخت, شود, شکست, شگفت, شاید, شدن, شده, شده‌اند, شد؛, شدت, شرق, شروع, صرفه, ضروری, طور, طبیعی, طراوت, ظهور, عكاسي, عكس, علاقه, علت, عمق, عمل, عین, عکاس, عکاسی, عکاسی،, عکاسان, عکسها, عکسهای, عامل, عرضه, عزيز


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 

(View-All تعداد کاربرانی که این تاپیک را مشاهده کرده اند : 7
(-_-)-(-_-), MNS, reza.ghanipour, Sahar, sanastar, selia, sogand
ابزارهای موضوع
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code هست فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
کد HTML غیر فعال است

انتخاب سریع یک انجمن

موضوعات مشابه
موضوع نویسنده موضوع انجمن پاسخ ها آخرين نوشته
استخدام آموزش و پرورش سال 91 Faryas اخبار استخدامی 0 03-03-2013 13:18
مسائل فرهنگی آموزش مجازی Faryaad مهندسی فناوری اطلاعات 0 01-29-2012 11:31
از آموزش راه دور تا دانشگاه مجازی tak pesar مهندسی فناوری اطلاعات 0 04-15-2011 12:13
نتایج نهایی آزمون سراسری اعلام شد OURANUS اخبار اجتماعی 1 09-09-2010 14:17


اکنون ساعت 13:07 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.


Powered by vBulletin Version 3.8.8
.Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd

Free Persian Language By Persian Forum Ver 3.0
« ثبت شده در پایگاه ساماندهی وزارت ارشاد »
مسئولیت متون درج شده در این پایگاه اینترنتی، بر عهده ی نویسنده ی آن می باشد.